IQ, EQ og CQ - men bare en gjør oss i stand til å forstå hverandre
Lenge har vi snakket om intelligens som noe som kan måles gjennom IQ — evnen til logisk tenkning, problemløsning og analytiske ferdigheter. Deretter har EQ, emosjonell intelligens, fått stor oppmerksomhet i både arbeidsliv og forskning: Evnen til å forstå og håndtere følelser viser seg å være helt avgjørende for ledelse, samarbeid og relasjoner. Men i en verden som blir stadig mer mangfoldig og globalisert, viser forskning at en tredje form for intelligens er minst like viktig: kulturell intelligens, CQ.
Hva menes med kulturell intelligens?
Kulturell intelligens handler om evnen til å forstå, tilpasse seg og samhandle effektivt med mennesker som tenker, handler og kommuniserer annerledes enn oss selv. Det er ikke det samme som å lære seg et språk eller å kjenne til tradisjoner – det handler om å utvikle en dypere fleksibilitet, nysgjerrighet og respekt for forskjellighet.
Forskning viser at personer med høy CQ klarer å bygge tillit på tvers av perspektiver, løse konflikter før de vokser, og bruke mangfold som en ressurs. Denne evnen gjør oss bedre rustet til å fungere effektivt i verden slik den ser ut i dag.
Tre former for klokskap
Når vi sammenligner IQ, EQ og CQ, ser vi at de representerer tre forskjellige former for menneskelig klokskap.
IQ handler om vår kognitive kapasitet – logikk, språk og analyse. Den hjelper oss å forstå fakta og strukturere verden på en rasjonell måte. EQ handler om vår emosjonelle bevissthet – evnen til å forstå og håndtere følelser, både egne og andres. Den hjelper oss å bygge relasjoner, vise empati og kommunisere effektivt. CQ derimot handler om å navigere i kulturell kompleksitet – å forstå hvordan verdier, kommunikasjon og forventninger varierer mellom mennesker og samfunn.
Enklere sagt: Der IQ hjelper deg å løse et problem, og EQ hjelper deg å løse det sammen med andre, hjelper CQ deg å løse det sammen med mennesker som har annen bakgrunn, verdier og perspektiver enn deg.
Intelligens formes av kultur
Det som gjør CQ helt unikt, er at det er universelt, noe verken IQ og EQ er. Både IQ- og EQ har tydelige kulturelle forankringer. IQ-tester, slik vi kjenner dem, er i stor grad utviklet i nordamerikanske og europeiske land, og basert på disse landenes kulturenes idealer om hva intelligens er: logisk resonnering, matematisk forståelse og språklig presisjon. I mange andre kulturer blir intelligens forstått annerledes – som sosial kompetanse, praktisk problemløsning eller evnen til å bidra til ett fellesskap..
På samme måte er også emosjonell intelligens kulturelt betinget. Hvordan man uttrykker empati, regulerer følelser eller viser respekt, varierer sterkt mellom kulturer. I noen samfunn verdsettes emosjonell åpenhet, i andre verdsettes selvkontroll og tilbakeholdenhet. EQ er dermed ikke et universelt språk, men en ferdighet som må forstås i lys av de kulturelle normene den praktiseres i.
Evnen til å forstå forskjellighet
Kulturell intelligens skiller seg derimot ut ved nettopp å omfatte denne variasjonen. Den handler ikke om én bestemt måte å tenke, føle eller oppføre seg på, men om evnen til å lese og tilpasse seg ulike mønstre. Forskeren David Livermore beskriver CQ som «metaintelligens» – evnen til å forstå hvordan intelligens og følelser uttrykkes forskjellig på tvers av kulturer. Det gjør CQ til en form for kompetanse som kan anvendes hvor som helst i verden.
Derfor kan CQ ansees som den mest universelle formen for intelligens – en som gjør oss i stand til å håndtere nettopp de kulturelle variasjonene som begrenser IQ og EQ.
En norsk nødvendighet
I en norsk kontekst er dette mer aktuelt enn noen gang. Kulturell intelligens er like aktuell som en kompetanse for internasjonale virksomheter, som for norske arbeidsplasser, i skolen, i helsevesenet og i lokalsamfunnet. I følge Statistisk sentralbyrå har nå over 20 prosent av vi som befolkning flerkulturell bakgrunn. Det betyr at de fleste arbeidsplasser består av mennesker med ulike perspektiver, erfaringer, verdier og språk.
Når ansatte og ledere utvikler høy kulturell intelligens, øker forståelsen for hvordan bakgrunn påvirker kommunikasjon og samarbeid. Det blir enklere å bygge inkluderende miljøer der alle føler seg verdsatt. Og ikke minst, å bruke forskjeller som en kilde til kreativitet og innovasjon.
Kulturelt klokskap som fremtidens fortrinn
Forskeren Linn Van Dyne, som har ledet flere studier på feltet, viser at CQ er en sterkere prediktor for suksess i flerkulturelle team enn både IQ og EQ til sammen. Forskningen hennes viser at mennesker med høy CQ ikke bare tilpasser seg bedre i ukjente miljøer – de lærer raskere, samarbeider bedre, og har større evne til å se problemer fra flere perspektiver. En metaanalyse viser det samme: mens emosjonell intelligens predikerer ledereffektivitet i kulturelt homogene grupper, er kulturell intelligens avgjørende når teamet består av mennesker fra ulike kulturer.
Kort sagt: I et samfunn og arbeidsliv preget av mangfold, holder det ikke lenger å være smart, eller emosjonelt klok. Man må også være kulturelt klok.
Bakgrunn og forskning (lenket i tekst)
Cole, M. (1971). The illusion of culture-free intelligence testing.
Laboratory of Comparative Human Cognition, University of California, San Diego. Tilgjengelig på: https://lchcautobio.ucsd.edu/wp-content/uploads/2015/10/Cole-2008-The-Illusion-of-Culture-free-Intelligence-Testing.pdfGörgens-Ekermans, G. (2009). Emotional intelligence across cultures: Theoretical and methodological considerations. Tilgjengelig på https://www.researchgate.net/publication/280377944_Emotional_Intelligence_Across_Cultures_Theoretical_and_Methodological_Considerations
Kong, D. T. (2022). Cultural Intelligence and Global Mobility: A Review and Agenda for Future Research. Frontiers in Psychology. Tilgjengelig på: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC8788423/
Schlaegel, C., Richter, N. F., & Tarás, V. (2021). Cultural intelligence and work-related outcomes: A meta-analytic investigation. International Journal of Intercultural Relations. Tilgjengelig på: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1090951621000213
Rockstuhl, T., Seiler, S., Ang, S., Van Dyne, L. & Annen, H. (2011). Beyond General Intelligence (IQ) and Emotional Intelligence (EQ): The Role of Cultural Intelligence (CQ) on Cross-Border Leadership Effectiveness. Journal of Social Issues. Tilgjengelig på: https://spssi.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1540-4560.2011.01730.x