Forskning
Her finner du et utvalg av artikler og validerte studier som danner grunnlaget for kulturell intelligens.
The emergence of collective cultural intelligence in multicultural teams
Liao, Y. & Thomas, D. C. (2025)
-
Studien undersøker hvordan kulturell intelligens kan forstås på teamnivå, og ikke bare som en individuell egenskap. Forfatterne viser at kollektiv kulturell intelligens oppstår når teammedlemmers individuelle kulturelle intelligens kombineres med gode teamprosesser som refleksjon, kommunikasjon og gjensidig tillit. Studien finner at team med høy kollektiv kulturell intelligens håndterer kulturelle forskjeller bedre, løser konflikter mer effektivt og oppnår høyere ytelse i flerkulturelle settinger. Et sentralt poeng er at kollektiv CQ ikke utvikles automatisk, men krever både tilstrekkelig individuell CQ og samhandlingsmekanismer i teamet. Implikasjonen er at organisasjoner bør satse på å utvikle både individers og teamets kulturelle intelligens for å lykkes i kulturelt mangfoldige kontekster.
Lenke: PDF
Language Proficiency and Cultural Intelligence: A Meta-Analysis
Ng, K.-Y., Rockstuhl, T., & Ang, S. (2025)
-
Studien undersøker hvordan språkferdigheter og kulturell intelligens påvirker hvor godt mennesker klarer seg når de jobber eller lever i nye kulturer. Forskerne fant at både gode språkferdigheter og høy CQ har tydelig positive effekter på jobbprestasjon, kulturell tilpasning og samarbeid på tvers av kulturer. Forskerne peker på at språk og CQ utfyller hverandre: språkferdigheter hjelper mest når kommunikasjonen i kulturen er direkte og eksplisitt (for eksempel i Tyskland eller USA), mens CQ blir viktigst i indirekte og kontekstavhengige kulturer (som Japan eller Sør-Korea), der mye kommunikasjon skjer gjennom tone, situasjon og kroppsspråk. Studien viser til at språk først og fremst hjelper oss å forstå hva som blir sagt, mens CQ hjelper oss å forstå hva som egentlig menes. Sammen gjør språkferdigheter og kulturell intelligens det lettere å tolke sosiale signaler riktig, bygge tillit og prestere bedre i kulturelt mangfoldige miljøer.
Lenke: PDF
Cultural intelligence deployed in one’s own vs. in a different culture: The same or different?
Sternberg, R. J., Co, C., Siriner, I., Soleimani-Dashtaki, A., & Wong, C. H. (2023)
-
Studien undersøker om kulturell intelligens (CQ) er det samme ferdighets-settet når man befinner seg i sin egen kultur og møter personer fra andre kulturer, sammenlignet med når man er i en annen kultur og må tilpasse seg selv. Resultatet viste at CQ målt i begge kontekstene — i egen kultur eller i en annen kultur — fungerer som samme konstrukt. Det vil si at ferdighetene er i stor grad de samme. For ledere betyr dette at utvikling av kulturell intelligens kan ha bredere anvendelse: ferdigheter som brukes i hjemmekontekst når man møtes av andre kulturer, er i stor grad de samme som de som trengs når man jobber eller oppholder seg i andre kulturer og land.
Lenke: PDF
Organizational CQ: Cultural intelligence for 21st-century organizations
Livermore, D. A., Van Dyne, L., & Ang, S. (2022)
-
Artikkelen introduserer begrepet Organizational Cultural Intelligence – en utvidelse av individuell CQ – som beskriver en organisasjons kollektive evne til å tilpasse seg, lære og prestere effektivt på tvers av kulturer. Forfatterne argumenterer for at kulturell intelligens ikke bare handler om enkeltpersoners ferdigheter, men også om hvordan strukturer, strategier, verdier og systemer i virksomheten støtter effektiv samhandling i kulturelt mangfoldige miljøer. Studien utvikler en modell for hvordan CQ kan operasjonaliseres og bygges på organisasjonsnivå. Forfatterne viser til at høy organisatorisk CQ blant annet fører til bedre global ledelse, raskere tilpasning til ulike markeder og sterkere innovasjonsevne fordi organisasjonen lærer av kulturelle forskjeller i stedet for å bli hemmet av dem. For ledere understrekes at organisatorisk CQ må bygges systematisk – gjennom bevisste mangfoldsstrategier, mangfoldsledelse, læringssystemer og rekruttering.
Lenke: PDF
How is cultural intelligence related to human behavior?
Alifuddin, M., & Widodo, W. (2022)
-
Studien undersøker hvordan kulturell intelligens (CQ) påvirker mellommenneskelig kommunikasjon, psykologisk kapital og samarbeidsatferd blant 450 lærere i Indonesia. Forskerne finner at høy CQ fører til bedre kommunikasjon, sterkere psykologisk kapital – det vil si høyere grad av optimisme, håp, utholdenhet og mestringstro, og mer samarbeidsorientert atferd i organisasjonen. Studien viser at kulturell intelligens ikke bare handler om tilpasning til ulike kulturer, men også om å styrke indre ressurser og trygghet som gjør mennesker mer villige til å bidra, støtte andre og bygge gode relasjoner. Studien plasserer CQ i et bredere psykologisk rammeverk og viser hvordan høy kulturell intelligens kan bidra til både personlig robusthet og et mer samarbeidsorientert arbeidsmiljø.
Lenke: PDF
International business education using global virtual teams: Relationship between cultural intelligence, global knowledge, and team performance
-
Studien ser på hvordan kulturell intelligens og global kunnskap påvirker prestasjoner til studenter i virtuelle internasjonale team. Resultatene viser at kulturell intelligens er avgjørende for å kunne bruke global kunnskap på en måte som gir godt samarbeid. Desto høyere nivå av kulturell intelligens og global kunnskap, desto bedre fungerer team. Kulturell intelligens virker både direkte, og som en bro mellom kunnskap og handling.
Lenke: PDF
Randazzo-Davis, M. & Nelson, C. (2020)
Leader cultural intelligence and organizational performance
Nosratabadi, S., Bahrami, P., Palouzian, K., & Mosavi, A. (2020)
-
Studien undersøker hvordan lederes kulturelle intelligens (CQ) påvirker organisasjoners resultater, og hvilken rolle organisasjonsstruktur spiller i dette forholdet. Forskerne finner at høy CQ hos ledere både har en direkte og en indirekte positiv effekt på organisasjonens prestasjon. Der den indirekte effekten går gjennom en fleksibel og støttende organisasjonsstruktur som gjør det mulig å utnytte kulturell intelligens i praksis. Studien flytter fokuset fra individ til organisasjon og viser at lederes CQ ikke bare påvirker personlig tilpasning, men også strukturelle og strategiske forhold som innovasjon og effektivitet. Forskerne dokumenterer en systemisk sammenheng: ledernes kulturelle intelligens former organisasjonsstrukturen, som igjen styrker virksomhetens samlede ytelse. Dermed blir CQ presentert ikke som en “myk ferdighet”, men som en strategisk ressurs med målbare effekter på organisasjonens konkurransekraft.
Lenke: PDF
Speaking out and speaking up in multicultural settings: A two-study examination of cultural intelligence and voice behavior
Ng, K.-Y., Van Dyne, L., & Ang, S. (2019)
-
Studien undersøker hvordan kulturell intelligens (CQ) påvirker ansattes vilje til å si ifra i kulturelt mangfoldige organisasjoner. Forskerne finner at jo større kulturell avstand det er mellom ansatte på arbeidsplassen, desto mindre sannsynlig er det at ansatte tør å si fra – men at høy kulturell intelligens senker denne effekten. Ansatte med høy CQ forstår lettere kulturelle signaler, tilpasser kommunikasjonen sin og oppfatter at det nytter å si fra, selv når de jobber med kollegaer eller ledere kulturelt ulike dem selv. Det pekes på at utvikling av kulturell intelligens i organisasjonen handler om å skape trygghet, deltakelse og innovasjon i mangfoldige team. Ledere med høy CQ legger bedre til rette for åpne diskusjoner, reduserer misforståelser og bygger tillit på tvers av kulturelle forskjeller. Forskningen viser at kulturell intelligens fremmer en åpen ytringskultur – der ansatte tør å dele ideer og si fra om problemer, selv i team med store kulturelle forskjeller.
Lenke: PDF
Cultural intelligence and competencies
Ang, S., Rockstuhl, T., & Tan, M. L. (2015)
-
Artikkelen beskriver kulturell intelligens (CQ) som en overordnet meta-kompetanse som gjør ledere i stand til å fungere effektivt i kulturelt mangfold. I tillegg til å vise hvordan CQ skiller seg fra begreper som kultursensitivitet, framhever forfatterne at CQ handler om evnen til å bruke erfaringer fra én kultur i møte med en annen. Artikkelen kobler CQ tydelig til lederpraksis – særlig til hvordan den kan styrke rekruttering, lederutvikling og gjennomføring av mangfoldsstrategier. Forfatterne peker på at CQ samler flere viktige lederferdigheter i ett rammeverk: den kombinerer kunnskap, motivasjon og atferd til en praktisk kompetanse som gjør ledere bedre rustet til å skape resultater i mangfoldige organisasjoner.
Lenke: PDF
Cultural Intelligence: Its measurement and effects on cultural judgement and decision making, cultural adaption and task performance
Ang, S. et al. (2007)
-
Studien utvikler og tester en skala (CQS) for kulturell intelligens med fire subdimensjoner: driv, kunnskap, strategi og handling. Resultatene viser at de ulike dimensjonene forklarer hver sine spesifikke utfall. Strategi og kunnskap predikerer evnen til å gjøre gode vurderinger og beslutninger i krysskulturelle situasjoner, mens driv og handling predikerer hvor godt individer tilpasser seg nye kulturer. For oppgaveprestasjon har strategi og handling størst betydning. Resultatene viser at kulturell intelligens gir unike bidrag til individ - utover personlighet, IQ og EQ. Forfatterne diskuterer implikasjoner for opplæring og utvikling av kulturell intelligens, og fremhever at opplæring bør inkludere moduler som styrker bevissthet, refleksjon og fleksibilitet i handling.
Lenke: PDF